Just another WordPress.com site

Detta är ett inlägg i tre delar som kommer komma efter hand.
Del 1: Feminismens skevhet
Del 2: Var och varför gick det snett
Del 3: Vägen mot jämställdhet, Hur ska vi göra istället? 

Jag vill här göra en liknelse mellan feminismens historia och en tågresa. Jag är medveten om att den liknelsen inte blir helt perfekt, men jag tror poängen blir solklar.

Feminismens resa.

Resan började i Malmö(kvinnans könsroll var ”hemmafrun”, mannens ”familjens överhuvud”) och hade destination Stockholm(lika rättigheter för kvinnor och män).

Resan till Stockholm gick jättebra! All heder åt dåtidens feminister, det är en historia att vara stolt över.

I Stockholm skulle vi lära oss hitta(dvs. uppvärdera kvinnan och sudda ut könsgränserna). Värderingar som ligger bakom våra resp. könsrollers, dvs. den del av vårt genus som är en social konstruktion, måste aktivt och kontinuerligt motarbetas. Här gjorde feministerna en strålande insats med t.ex. ”kvinnor kan-mässorna”!

Sen tittade man sig omkring. Det man såg var inte det man hade förväntat sig av Stockholm. Det var fortfarande övervägande majoritet män i det traditionellt manliga och det var fortfarande övervägande majoritet kvinnor i det traditionellt kvinnliga.

Slutsats:
Stockholm är inte  jämställdhetens stad! Här råder det en ”dold könsdiskriminering/könsmaktordning”. Då skulle ”olika härskartekniker genomskådas så att motåtgärder kunde sättas in”. Vi måste åka vidare! Så hoppade man på ”könskrigståget” vidare norrut.

Genom att kvotera skulle den ”dolda könsmaktordningen” kommas runt och genom använda våra könsroller som vapen mot männen(se del 1) skulle mäns ”härskartekniker” stävjas.

Jämställdism

Det är denna sista del av feminismens resa jämställdismen vänder sig mot.

Det är inte svårt att förstå att den slutsatsen drogs där och då. Det beror på två faktorer, man var för ivrig att se resultat av en helt fantastiskt resa samt man hade inte den kunskap/vetenskap vi har idag om biologins omfattande bidrag[1] till våra genus.

De åtgärder man tagit till för att åtgärda en felaktig slutsats är orsaken till att våra könsroller utvecklats till det dom är idag, den lyckliga och lydiga hemmafrun har blivit offert som ska ”lyftas fram” och familjens överhuvud  har blivit till  svin/presumtiv våldtäktsman/kvinnomisshandlare.

Privata reflektioner som kuriosa

Jag började min yrkeskarriär när vi precis ”anlänt till Stockholm”. Jag fick snabbt anställning som utvecklingsingenjör på en helt mansdominerad arbetsplats. Och om mitt kön var av betydelse så var det en positiv sådan. Man tyckte helt klart det var trevligt med lite ”kvinnlig fägring” och inte någonsin hanterades jag med någon ”dold könsdiskriminering”, snarare en ”dold positiv särbehandling”. (Vilket jag finner ganska naturligt. På den tiden tyckte män och kvinnor om varandras sällskap:P)

Sen fick min karriär ett lika abrupt och som ovälkommet slut av hälsoskäl, så jag kan inte bedöma hur det är att vara kvinna på en mansdominerad arbetsplats. Men jag skulle bli ytterst förvånad om man inte med dessa åtgärder (kvotering) skapat en stämning som skulle kunna tolkas som härskartekniker.
Jag skulle vara piss-förbannad om jag ”blev omkörd på insidan” i min karriär av den ena individen efter den andra, inte för dessa var bättre utan för att dom hade ”rätt kön”.
Och jag har hört kommentar som ”Fick hon jobbet för hon är kvalificerad eller för att hon är kvinna?” Det är inget sunt tecken.

Tror ni verkligen vi någonsin når ”Stockholm”  och jämställdhet såhär? Det gör inte vi!

—–

[1] Denna kommer jag att lyfta upp i ett senare skede på bloggen.

Kommentarer till: "Del 2: Var och varför gick det snett?" (7)

  1. Vad nätt och välskrivet! Toppen!

  2. Välkommen Patrik och tack:)

  3. Altså förlåt, men vilket jävla dravel! Illa skriver du och ingenstans klargör du din utgångspunkt, varken på ett personligt plan eller ur ett teoretiskt perspektiv. Du gör precis samma misstag som många ”jämställdister” anklagar feminister att göra; anspåk på tolkningsföreträdet. ”Den lyckliga och lydiga hemmafrun” det låter som ett intro på en dålig BDSM-porrfilm. Jag har surfat runt på olika ”jämställdistiska” bloggar och ingen stans kan jag finna några vettiga resonemang, på vetting grunder. Gör dig själv en tjänst och ta en grundkurs i genusvetenskap eller gå med i nån kvinnokampsgrupp (eller vad de vill kalla dem för) eller starta en ny blogg, om muffinsar/valfri bakverkssort som skulle lämpa sig bättre för din argumentationsteknink.

  4. Altså förlåt, men vilket jävla dravel!

    Vilken tur att jag är för valfrihet. Jag rekommenderar dig helt enkelt att läsa där du inte hittar ”jävla dravel”.

    Att du sen tolkar in att jag skulle tycka den tidigare könsrollen var bra, det tar jag inte ansvar för. I min nästa serie kommer mer om jävla dravel om våra könsroller.
    Jag har läst en del ”forskning” från genus”vetenskapen”. Slösa bort min tid på studier i det? Jag tackar för omtanken, men nej tack aldrig.

  5. men hur kan du kristisera teoretiska utgångspunkter som du inte har någon kunskap om?

  6. Nils Jungenäs sa:

    Jaha, den gamla klassiska ideologiska kunskapseliten…

    ”-Hörrdudu VANLIGA människa, gör såhär, tyck såhär, rösta på det här partiet…

    Det där är en riktigt läskig mentalitet. Får man bara kritisera genusforskningen om man även är genusforskare själv? Räcker det om jag har läst lite genusvetenskap? Räcker det om jag har läst OM genusvetenskapen?
    Om man inte har läst bibeln eller koranen – har man rätt att hävda att man inte tror att det finns någon gud då?
    Om man inte har läst Mein Kampf – får man kritisera nazismen då?

    Osv…

    Riktigt, riktigt korkat!

  7. Nils Jungenäs sa:

    Vadå ”…INGEN…” kunskap om?

    …otrevlig, raljant och arrogant är du också.

Kommentera

