Just another WordPress.com site

Del 1 Inledning

Genus och naturvetenskap

Mitt syfte med denna serie av inlägg är att försöka att åskådliggöra nutidsvetenskap om det biologiska bidraget till genus  samt ge en sociologisk betraktan av den del av vårt genus som är en social konstruktion.
Det är inte min önskan att försöka påtvinga någon mitt rätt och mina åsikter, jag är helhjärtat för åsiktsfrihet. Jag vill i denna serie visa er läsare ”mina kort” och ber er att ha ett öppet sinne när ni läser. Är du här för att leta fel så kommer du hitta dom eftersom detta är för komplext för att göra vetenskapligt korrekt om någon ska orka läsa. (Och jag antar att ni har annat ni vill lägga tid på?:))

Hittar du något som känns konstigt, obehagligt eller fel fråga gärna, så diskuterar vi det med ömsesidig respekt för våra åsikter.
Är du här som (radikal)feminist som till varje pris ska ha rätt och aktivt söker fel, bespara dig besväret. Du kommer inte lyckas gräla här.

Ett par ord till ”mina bröder”(jämställdist-män)

Jag ser er situation!
Jag lider med er.
Det här är inte okej.

Orsaken till att jag väljer att prata om ”kvinnor hit och kvinnor dit” beror absolut inte på att jag tycker kvinnoperspektiv är viktigare. Se detta som en fotbollsmatch, innan vi kan jobba mot jämställdhet måste vi besegra feminismen i fotboll. Och jag är en bra högerback;)
Jag kan, av naturliga skäl, ”kvinnobiten” bäst. Därför och bara därför pratar jag oftast ”som kvinna till kvinna” i ett kvinnoperspektiv.

Förklaring till denna series uppbyggnad

Det jag tänker göra i denna serien är dels att lyfta fram viss vetenskaplig forskning kring kön och bara ytligt beröra all annan forskning och den kritik från feministiskt håll som riktats mot personer som tidigare lyft fram forskning (i ett bredare perspektiv än mitt selektivt valda).
Jag gör alltså medvetet ett selektivt urval av forskning. Jag behöver förklara och försvara varför jag väljer ut just denna forskning för att ni ska se mina motiv och kunna göra er bedömning om denna selektivitet är relevant och försvarbar. Detta kommer ni finna i del 3.
Jag kommer sen korslänka detta med något man kanske skulle kunna kalla sociologisk studie av vår tids genus, social konstruktion. Eftersom jag som betraktare av ett socialt fenomen i vår samtid(feminism och genus i nutid) är en del av det sociala fenomen som jag betraktar(genus i nutid) behöver ni veta vem jag är då ”mitt jag” påverkar det jag ser. (Det är lite av sociologins grundpelare och dilemma)
Del 2 kommer vara ”en typ av CV” och del 4 kommer innehålla  min sociologiska betraktan av genus.
Sen avslutningsvis en sammanfattning ”Hur gör vi nu för att nå jämställdhet?” i del 5.

Edit:
Nu har jag skrivit klart denna serie och vill här passa på att önska nya läsare välkomna till min blogg. Jag kommer svara på ev. kommentarer så mycket jag hinner under förutsättningar att de håller en sansad och trevlig debatt-ton.

Jag har inte helt hållit mig till den ursprungliga planen som framgick här ovan. Jag är lite av perfektionist, så det stör mig lite. Men jag skulle kunna dona till perfekthet i evighet och jag upplever att det är viktigare att jag går vidare och får sagt det jag har att säga i frågan än att det är perfekt i varje hörna. Jag ber er om att ha överseende med detta. 

Med vänliga hälsningar
Ninni

Kommentarer till: "Feministisk ideologi kontra vetenskap, del 1(5)" (14)

  1. Jag läser din blogg med stort intresse. Dina alster är välskrivna och har bra flyt.

  2. Oj, tackar och bugar.:D
    Jag har som alla andra många starka sidor, men språk är min svaghet. Så därför känns det extra varmt att få beröm för något man upplever sig dålig på.

  3. Kul att du uppskattar det. Stå på mig, kommer jag göra:)

  4. […] Ninnitokan har skrivit en serie med inlägg, och vill helst att man läser dem i rätt ordning. Inlägg nummer 1 är här. […]

  5. Det ska bli spännande🙂

    Stå på dig, vad som än händer.

  6. Hej Ninni, tack för den! ”Jag ser er situation. Jag lider med er. Det här är inte okej.”
    Vi är många pappor som lider, för att vi inte behandlas jyst, av vissa mammor och med hjälp av statsfeministiska socialen. Om den problematiken har jag skrivit i åratal, (tidigare på ”Antifeministiska samfundet”, nerlagt) senast på sourze. Här återfinns bl.a min sista artikel, med fakta/citat: ”Svensk statsfeminism – legitim könsrasism!”
    Tillsammans skall vi en dag få den och dess fega politiska medlöpare ner på knä! Mvh Joakim Steneberg
    http://www.sourze.se/Joakim_Steneberg_10520774_a.asp

  7. Nej men vad roligt …att en kvinna tar upp saker om alla tokigheter som har vällt upp som från under en sten nånstans..i vårt samhälle de sista 30-40 åren..😉 !!

    Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du får många läsare speciellt då andra kvinnor eftersom du kan tala till dom som kvinna så att dom inte tror att allt kommer från hrrmmm ”PATRIARKATET”😉

    //GandalfGrå

  8. Skulle vara intressant om du som jämställdist kunde utveckla din syn på ”sextjänster”, dem som säljer och dem som köper. Kan du göra det. Anledningen är dina tidigare inlägg på Genusnytt.

  9. Inte alls omöjligt att jag kommer göra det längre fram. Jag har annat som är planerat först:)

  10. inte så länge.. fram tom kvinnor-kan jobbade den tidens feminism bra, tycker jag.

    Haha, kanske. Funkar inte ”patriarkat”, som i mitt fall, så hittar man andra härskarmetoder för att tysta en kvinna. Men troll kan jobba sig trötta när det gäller mig.:D

  11. Jocke:
    Så lite så.🙂
    Jag kan inte förstå att man kan vara så förblindad för dagens situation. Just när det kommer till barnen.. Jag förstår inte hur jag skulle kunna överleva om någon tog min son för att någon bara påstod jag var ”olämplig”. Vår roll som föräldrar och vår kärlek till våra barn, vad i livet kan vara större och viktigare än så?

  12. ”Mitt syfte med denna serie av inlägg är att försöka att åskådliggöra nutidsvetenskap om det biologiska bidraget till genus samt ge en sociologisk betraktan av den del av vårt genus som är en social konstruktion”

    Genus är enbart en socialkonstruktion. Tidig feministisk teori särskiljer kön (biologiskt kön) och genus (socialt kön). Håll reda på begreppen om du ska försöka kritisera.

  13. Jag vet att feministisk teori definierar begreppen så, ja. Jag gör det inte, vilket jag klargör. Jag menar att dom samverkar allt för mycket för att kunna särskiljas så som feministisk ideologi önskar. orsaken till detta ställningstagande kommer jag också göra tydligare i nästa serie.

  14. Men att ta en teori om omvärdera dess grundläggande begrepp är att våldföra sig på den. Man skulle kunna diskutera vilket ämne som helst inabsurdum om diskussionens deltagare själv få definiera bereppen man använder sig av.

Kommentera

