Just another WordPress.com site

Kriminologiprofessorn Leif GW Persson [2:39]:

Om vi nu tittar på sånt här politiskt våld, så är det faktiskt lika vanligt på yttersta vänsterkanten som på yttersta högerkanten om vi räknar antalet händelser. Så det kanske inte är vädersträcken som man ska bekymra sig om för primärt. […] Och det får vi inte glömma bort.

Så svaret på frågan ”Vad är det jag försöker ”sopa bort”?” är: Den halvan av det politiska våldet som vänsterextremister står för.

Redan innan jag såg GW Persson så skrev jag följande tweets:

För mig är det självklart att fördöma politisk våld, hot och trakasserier. Och det spelar mig ingen roll vem som står för dessa kriminella handlingar, ej heller vem som drabbas. Handlingarna är vidriga och ska fördömas. Ni passar på att utnyttja en avskyvärd och tragisk situation till att vinna billiga politiska poäng genom guilt by association. (tex. härhär och här) Det är så osmakligt beteende att jag saknar ord.

Syftet med denna vanligt förekommande metod, guilt by association – att försöka tysta åsiktsmotståndare genom obehaget det är att associeras med vidrigheter man inte står bakom –  är dock för genomskinligt för att det ska fungera.

Vi är här för att stanna.
Vi är här för att segra.
Get used to it!

Kommentarer till: "Svar på ännu ett twitt" (1)

  1. Notera gärna skillnaden i hur jag agerar.

    Jag skriver ”vänsterextremister”, i ett annat inlägg skrev jag ”feministiska fascismen” för att inte kleta ner feminister på en generell nivå med saker Sveland o co. var skuld till.

    Jag agerar så just för att inte insinuera att du bär skuld. Det är viktigt för mig att inte kleta skuld på dig. Defaultläget är alltså att du är oskyldig, att du tycker illa om att man vill förbjuda mina åsikter. Ditt agerande ger typ omvänd bevisbörda. Och nej, jag tar inte avstånd för att du försöker lägga det på våra axlar och klumpa ihop mig/oss med vidriga ideologier.

    Avståndstagande från händelsen i Malmö ligger i mina åsikter långt före händelsen. Jag är mot all form av politisk våld och våldsbrott. Jag är mot rasism. Det är ingen nyhet.

Lämna en kommentar