Just another WordPress.com site

Bashflak efterfrågade mailen med DN. Nu har jag fått OK från Erik Helmerson, så här kommer dom. Mina mail i blått.
Hej Erik! 
Jag tyckte överlag din ledare var mycket bra. Det var bara en sak jag reagerade på och det är att du påstår att Pär Ströms teser(dvs mina åsikter) är kontroversiella.  
Jag har skrivit en bloggpost om detta, du finner den här. Jag skulle tycka det hade varit väldigt trevligt om du ville svara på den frågan bloggposten innehåller. 

Samtidigt vill jag säg att jag misstänker att du helt enkelt duckar för slagen där ute. Det är tufft att stå på denna sidan i ett sjuk debattklimat. Det är tufft för oss alla. Om detta är orsaken till ”kontroversiella” och ”jag håller inte med Pär Ström i mycket”, så har jag full respekt för ditt val och agerande. 
Då vill jag bara tack dig för din ledare och att du gör så gott du kan, under omständigheterna. 

MVH 
Ninni

Hej Ninni
Tack för ditt mail. Det är klart att era åsikter är kontroversiella, alltså i den mening att de väcker stark debatt. Många anser att de är reaktionära och direkt kvinnofientliga, men det vet du redan bättre än jag. Min huvudpoäng är att ni har all rätt att framföra dem utan att bli hotade.

Vänlig hälsning
//Erik

Erik Helmerson
Ledarskribent

Twitter: http://twitter.com/#!/Erik_Helmerson




Telefon: +46 8 738 15 36
Mobil: +46 70 373 43 76
Adress: Gjörwellsgatan 30,
SE-105 15 Stockholm, Sweden 

www.dn.se

Tack för ditt svar. 

Att våra åsikter – tex. att diskriminering är fel, att lagen ska vara könsneutral och att man ska få samma straffpåföljd för samma brott oavsett könsorgan – anses kontroversiella säger mer om samhällsandan än om våra åsikter. Men visst väcker det debatt.

Min huvudpoäng är att ni har all rätt att framföra dem utan att bli hotade. 
 
Absolut. De flesta av oss, inkl. jag, tvingas vara anonyma av den orsaken. Trösten är att man IRL lätt kan stå för våra åsikter, för bortom medias och våra motdebattörers värld på nätet så ses våra åsikter som självklara.
MVH
 
Ninni

Kommentarer till: "Mailkonversationen med Erik Helmerson, DN" (17)

  1. @Ninni,

    Absolut. De flesta av oss, inkl. jag, tvingas vara anonyma av den orsaken. Trösten är att man IRL lätt kan stå för våra åsikter, för bortom medias och våra motdebattörers värld på nätet så ses våra åsikter som självklara.

    Njae, Ninni, jag tror du färgas lite av att du är kvinna, och därför automatiskt antas kunna förstå det där med jämställdhet.🙂

    Jag har inga problem att stå för mina åsikter, och ser dem varken som kontroversiella eller reaktionära, men upplever att folk blir rädda när de får höra dem från en man.

  2. @ Ulf T

    Tror dig absolut när du säger det. Så långt tänkte jag inte alls. Jag möts endast av positiv respons hittills.

    Jag kan tänka mig att i ditt fall blir oket dubbelt. Som jag förstått så är du en sån där ”vit kränkt man”;D, dvs innehar någon maktposition/status utöver ”man”. Vilket i dessa frågor blir som en dubbel belastning. Eller?

  3. Samma här. I mina kretsar finns det mycket oreflekterad misandri och pedestalisering av kvinnor, så jämställdiska resonemang är omtumlande för de flesta i min omgivning, och de kan till och med väcka anstöt.

  4. Frågan är om det är lokalt? Ni bor inte i Skåne väl?
    Hur upplever ni skånska män det? Barfota?

    Här är det svårt att bemöta rasismen istället.

  5. Fegt av honom att ducka för att utveckla sitt ”jag håller inte med Pär Ström i mycket”, Det är ju bara feminister som kan ha något att invända mot Pär Ströms 13 jämställdistiska punkter.

  6. Anonymitet på nätet handlar för mig om att jag har ett helt unikt namn, och att man lätt blir tillskriven massor av åsikter om man tycker att feminism (grov generaliserat) och genusvetenskap/pedagogik (i dess rådande form) är humbug. Hur ofta klumpas man inte ihop med sexister, rasister och homofober? Hur ofta får man inte höra att man är värde/könsrollskonservativ?
    Skulle någon till vardags kalla mig något av ovanstående skulle de enbart göra sig till åtlöje.. Men online har jag liksom inte mina ”levande bevis”, utan bara mina ”muntliga” utsagor, som ingen bryr sig om när de redan bestämt sig för vad jag är för en.

    @Ulf T

    Jag brukar förvisso ”pick my battles”, men ibland kan jag inte låta bli att stoppa fingarna i syltburken. Jag har märkt att man måste vara väääldigt noga med hur man argumenterar för att inte bli missförstådd.
    Jag hade en diskussion om relationsvåld med en ung feminist jag känner, och det var på väg käpprätt åt helvete innan jag insåg att jag faktiskt var tvungen att uttryckligen bedyra för henne att självklart ska kvinnor som utsätts för relationsvåld få allt stöd de kan få. Jag tog för givet att hon insåg så pass mycket om mig, men hon hade trott att jag försökte vifta bort alla misshandlade kvinnor som ”feminist-hittepå”.
    Efter det blev det riktigt konstruktivt, och hon var inte alls sen att hålla med om att män misstros, osynliggörs och inte alls har samma skyddsnät, och att det kan finnas en poäng i att titta närmare på riskgrupper/betéenden i preventivt syfte istället för att bara stå och vråla ”mäns våld mot kvinnor” till höger och vänster.

    Men absolut… många blir en smula ängsliga av att vissa ämnen tas upp..

  7. @ lavazza1891

    Mm.. jag erbjöd honom i inlägget att komma in i kommentarsfältet också. Men det är lättare att ducka när man är rädd om sin positionsmakt.

  8. Jag mailade också honom. Jag skrev följande:

    Hej.

    Läste din artikel om Pär Ströms avhopp.

    Du skriver att du inte håller med Ström om mycket. Det skulle vara väldigt intressant att veta vad du inte håller med honom om. Om man inte håller med honom om mycket tycker jag man har placerat sig väldigt långt ut på en kant.

    Fick svar. Eftersom jag inte frågat om lov så postar jag inte svarat men det var så intetsägande i alla fall så jag tror inte det är någon fara att återge det. Han skrev i alla fall att det är en annan diskussion och att det kräver tid att förklara vad han menar, tid han inte har just nu.

  9. jag undviker att kalla mig jämställdist privat av ungefär samma anledning som jag tror Hannah Lemoine inte kallar sig feminist.

    Jag har provat och det slutade som jag hade gissat redan innan; med att jag var tvungen att försvara Pär Ström mot förvrängda uppfattningar om vad jämställdismen står för.

    Istället så säger jag vad jag tycker i enskilda frågor när de dyker upp. Det brukar fungera bättre. Framförallt när man påvisar att det inte finns något stöd för att kvinnor är lönediskriminerade i Sverige och det ologiska i att det skulle vara så.

    Och att vara anonym på nätet är mest en bekvämlighet, så att man slipper ta debatter när man inte vill. Dessutom tror jag tyvärr att det inte gynnar mig i arbteslivet då jag är verksam i en väldigt konservativ yrkeskategori.

  10. Är vi de kontroversiella? Ja, i nådens år 2012 är det tydligen så. Historien kommer att tala om vilka det var som var de riktigt kontroversiella.

    Kontroversiell betyder bl.a. ”som potentiellt strider mot politiska, samhälliga, religiösa eller kulturella normer.

    Var finns alla normkritiska nu då?

  11. @Ninni

    ”Frågan är om det är lokalt? Ni bor inte i Skåne väl?
    Hur upplever ni skånska män det? Barfota?

    Här är det svårt att bemöta rasismen istället.”

    Jag föredrar att vara anonym av den enkla anledningen att jag har ett unikt namn, bor i Malmö mer eller mindre hårt kriminaliserat område. Det skulle helt enkelt vara mer eller mindre farligt för mig, mina barn och familj att med mitt riktiga namn ha någonting annat än helt PK-uppfattning i någon fråga på nätet. IRL så duckar jag inte för något eller någon. Mitt jämställdsarbete går ut på att jag i min vardag tydligt markerar vad jag tycker är OK eller inte är OK. Detta fungerar och jag har sett att förändringar gjorts och görs efter mina påpekanden. Alla är vi viktiga och måste våga tala om vad vi tycker och tänker. Men att göra det i media och bli utsatt för medias häxjakt… Nej tack

  12. ninni: Mitt intryck är att de flesta inte bryr sig mycket om dessa frågor alls i sitt dagliga liv. Skulle du fråga dem så är ju reaktionen ungf som att du skulle fråga ”Vill du ha fred i världen?” samt få svar som ”det är ändå värre för kvinnor”. Det är väl endast 50/50 föräldraförsäkring som folk i gemen bryr sig om och blir upprörda över.
    När jag diskuterat omskärelse exempelvis så tycker iaf de jag pratat med inte det är ett stort problem i de flesta fall.

    barfota: Har också ett unikt namn och bor i Malmö. Skrivit insändare till tidning också under det. Mitt intryck är att de flesta inte bryr sig alls. Att gömma sig bakom pseudonym är för de flesta onödigt. Att vara ”jämställdist” är inte detsamma som att vara SD anhängare när de började synas mer. Även om en del anonyma ”jämställdister” verkar tro att de är superspeciella och utstötta eller nåt. Skriv saklig, var respektfull så är det inga problem,.

  13. @Andreas Nurbo
    Jag fattar vad du menar men är inte beredd att ta den risken. Min retorik är rak, ärlig och pang på rödbetan, utan smink och omskrivningar. Det är sån jag är som person och IRL.
    Jag kommer inte ens ut med vad jag vill säga på grund av censur. För mig är jämställdhet så mycket mer än en könsneutral lag och likabehandling av män/kvinnor. För mig är jämställdhet en helt neutral lag och likabehandling av alla. Inga gräddfiler eller särbehandlingar alltså. Jag väntar med spänning på att http://jamstalldhet.se/ skall komma igång, sen får jag se hur jag ställer mig till det hela. Om jag inte minns fel så var du och jag ganska överens om att det borde handla om rättvisa för alla eller något åt det hållet.
    I vilket fall som helst så är du rätt person att delta i byggandet av det nya kommande forumet så lycka till med det! Sedan det där med SD-anhängare? Jag är varken anhängare eller motståndare, men jag säger om… Om jag ev. skulle bli anhängare av någon politisk åsikt som inte faller vissa element i smaken då blir det farligt. Är gammal nog att ha upplevt IB-affären med avlyssningar och åsiktsregistreringar m.m. Bränt barn skyr elden!

  14. @ Andreas Nurbo:

    Mitt intryck är att de flesta inte bryr sig mycket om dessa frågor alls i sitt dagliga liv.

    Det är inte min bild. Om jag säger jag debatterar jämställdhet förutsätter man att jag är feminist på grund av mitt kön. Den här mannens omedelbara reaktion på vad han trodde var en feminist var betalbar, jag lovar. Det tog ett tag innan mitt budskap ”Lugn, jag är på din sida. Du behöver inte försöka övertyga mig.”-polletten föll ner.

  15. Hm, jag tror ni är onödigt fega med att publicera mail, både Ninni som väntade till ett separat inlägg här och mr Gee i kommentaren ovan. Mailar man något till någon annan har man givit det till denne att göra vad han vill med. Så funkar det med brev på papper — det lär ska finnas prejudikat på det; om inte annat, se på alla böcker med publicerad korrespondens — så då kan det funka likadant elektroniskt också.

  16. CRConrad
    Absolut, det är helt riktigt. Det finns inget som hindrar mig mer än min känsla för god ton. Och jag skulle aldrig publicera utan lov, av samma orsak som jag säger ”tack för maten”, t.o.m. när jag själv lagat den.

  17. @CRConrad
    ”Hm, jag tror ni är onödigt fega med att publicera mail, både Ninni som väntade till ett separat inlägg här och mr Gee i kommentaren ovan.”
    Är helt inne på din linje, publicerade mail kan ju innehålla både ris och ros. All heder till dig som faktiskt bemödar dig att besvara mail. Många skribenter besvarar inte mail vilket jag ju hade kunnat bevisa om jag hade valt att lägga ut dem till allmänt beskådande.
    Ta den högaktuella debatt som pågår om sk. ”näthat”, tänk så bra det hade varit om de som påstår sig blivit utsatta för detta hade publicerat ”hatmailen” och länk till den föregående konversationen. Jag är ganska övertygad om att vi läsare skulle fått en helt annan bild av eländet då.

Kommentera

