Just another WordPress.com site

Inlägget är en del av en diskussion som ni finner här

Jag uppfattar Pelle Billings blogg som ännu en feministisk blogg i högen om än i en mildare variant som sakta men säkert glider mer och mer åt det feministiska hållet och försöker “släta över” och vara förstående istället för att sätta ned foten och säga Nu får det vara nog med feminism! så varför skriva här… jag är emot feminism i alla former.

Jag förstår verkligen och har djup respekt den känslan.
Men jag ser ju Pelles blogg ur min livserfarenhet och därför ser jag diplomatin som absolut nödvändig. Varför?

Vi backar tillbaka till när jag var feminist.

Jag såg verkligen och på allvar dessa ”strukturer” i samhället som gjorde att mitt kön var en nackdel… livets nitlott, typ. Det jag såg var inte okej och det skulle ändras! Punkt. För jag som kvinna var lika mycket värd och lika bra som män är.

När någon uttryckte sig kritiskt mot min övertygelse, så betydde det bara för mig att denna inte såg, därför måste jag jobba hårdare för att visa hur det faktiskt är att vara kvinna i vårt samhälle.

Att tappa mina skygglappar.. det var en långsam och faktiskt även psykiskt smärtsam process.. där jag bit för bit insåg att det var jag som inte såg.. Jag såg inte vad det innebär att vara man. Jag såg inte mina egna brister och min makt. Jag var helt förblindad för världen ur männens perspektiv.

Det som behövs för att tappa sina skygglappar är att se männen samt att se igenom samhällets ”trixa med statistik”-lögner. Genom diplomatin så tror jag vi kan undvika det mesta av den reaktion som jag skrev med blå text ovan.

Det vi behöver göra är att visa på männens situation, visa på samhällslögnerna.. och då kommer skygglappar falla både här och där… men det är, som sagt, en långsam process.

Jag betonar att det är min subjektiva och ärliga uppfattning, givetvis kan det vara så att jag totalt har missat eller inte förstått var bloggen egentligen står rent ideologiskt.

Det innebär inte att jag är mindre motståndare till feministisk ideologi än du är. Feminism är en sexistisk ideologi som hör hemma på soptippen bland andra främlingsfientliga ideologier. Ideologin, inte feministER, är min ”motståndare”.

har du något tips på var alla vi skall ta vägen som inte är intellektuella nog för att skriva här, jag tänker på att jag är långtifrån ensam om att vara lågutbildad och man… vi blir bara fler och fler i den gruppen, var skall vi föra vår talan när kraven på att få uttrycka sig överstiger vad vi förmår prestera?

Man ska inte behöva ha ”toppbetyg” i ordets förmåga för att komma till tals. Och saken är att jag tycker du gör det bra. Jag skulle tycka det var synd om du försvann….

Kram!

Kommentarer till: "Att tappa sina skygglappar" (19)

  1. Bra skrivet Ninni! Du är så varm och trevlig som person. Samtidigt är du kritisk till det du är kritisk till med bestämdhet. Det är en balansgång få människor lyckas med. Jag vet inte om jag håller med om allt (som det här med soptippen😉 ) men jag håller med om att det krävs att man inte anfaller för hårt om man vill vidga perspektiven hos andra.

  2. Nils Jungenäs sa:

    Mitt svar igen då. På rätt ställe.

    “-Jag uppfattar Pelle Billings blogg som ännu en feministisk blogg i högen om än i en mildare variant som sakta men säkert glider mer och mer åt det feministiska hållet och försöker “släta över” och vara förstående istället för att sätta ned foten och säga Nu får det vara nog med feminism! så varför skriva här… jag är emot feminism i alla former.”

    “-…givetvis kan det vara så att jag totalt har missat eller inte förstått var bloggen egentligen står rent ideologiskt.”

    Om man inte har pratat med Pelle personligen, “mellan fyra ögon” så är det nog lätt att man får uppfattningen att han är feg och undfallande ibland. Pelle försöker gå en omöjlig balansgång – att påtala hur vårt samhälle har hamnat snett i jämstäldhetsfrågorna, men utan att bli utfryst och kölhalad av det feministiska mediaetablisemanget. Jag är helt övertygad om att det inte går. Tanken är väl god antar jag. Jag tror dock inte att den här typen taktisk pragmatism funkar på den extremt aggressiva och enögda feministiska ideologin. Det är hursomhelst spännande att följa utvecklingen.

  3. Tack:)

    Du är så varm och trevlig som person. Samtidigt är du kritisk till det du är kritisk till med bestämdhet. Det är en balansgång få människor lyckas med.
    Det är inte så svårt när man inte ser sina medmänniskor som fiender, det gör verkligen inte jag. Mina fiender sitter i riksdagen.

  4. Japp, jag har också träffat Pelle:)
    Jag tror på metoden, faktiskt. Och lyckas det inte så beundrar jag honom ändå för han försöker.

  5. Jag hoppas att Barfota inte slutar att skriva, jag har tyckt om att läsa hans kommentrer både hos PB och tidigare på GN, jag upplever att han är aningen äldre än många komentatorer och kanske därför har ett klokt perspektiv på saker.

  6. Hej ninni
    Det är kanske här vi skiljer oss åt, jag tror INTE på metoden. Jag tror att vi måste t.ex. uppvakta regeringen, politiker, bojkotta, ta avstånd ifrån och KRÄVA att alla bemöts på samma vis med samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön/religion o.s.v.
    Om metoden att ”debattera” (vilket vi har gjort sedan sent 60-tal) så borde feminismens makt snarare minskat än ökat, vi har för tusan stadsfeminism i Sverige.

    Liksom du har jag inget emot den enskilde feministen utan vänder mig mot en den vidriga ideologi/religion/sekt de ansluter sig till för precis som du säger så hör detta hemma på soptippen. Den kommentar jag skrev och som föranledde denna ”storm i vattenglaset” löd ungefär så här… ”det finns så många olika typer av feminister men att man helt borde ta avstånd från feminismen därför att man kunde jämföra rasism, nazism och feminism med varandra. Dessa tre -ismer tog jag kraftigt avstånd ifrån”. Jag kunde aldrig i mitt liv drömma om att jag skulle refuseras av Pelle för att jag hade de här åsikterna men nu har det skett si skit samma. Jag skulle naturligtvis skrivit som Medborgare X kommentar men nu är jag en ”enkel” man som skriver på ett ”enkelt” vis.

    När det gäller skygglappar så har vi alla nog större eller mindre sådana och jag som man har upplevt att jag på grund av mitt kön dragit livets nitlott, same same fastän från andra sidan förstås. Redan när jag och de andra fossilerna gick i skolan särbehandlades och gullades det med flickor, sattes orättvisa betyg o.s.v.

    Jag skulle kunna skriva mycket mer men hinner inte skall iväg och sätta mig på skolbänken om någon timme.

    Trevlig helg

  7. Tack.
    Näää, så lätt slipper ni inte undan. Jag är en seg gammal gubbe på 65 och har drivit kampen för verklig jämställdhet långt innan de flesta debattörer ö.h.t. var födda. Bättre rättvisa och jämställdhet är mitt liv, mitt kall.

  8. Det var intressant att läsa vad det var du hade skrivit som hade blivit cencurerat av pelle. Blev faktiskt förvånad. Du skrev ju inte att det VAR så, utan att det Kunde jämföras…

  9. @Mariel
    Jag blev helt enkelt förbannad eftersom jag vet med mig att jag aldrig kallat någon för rasist eller nazist lika litet som jag har satt likhetstecken mellan kvinnor och feminister. Jag ville bara peka på några enkla saker.

    1: Man försvarar alltid ”sin” -ism med uttalanden som ” det finns olika sorters (”min -ism”). Ett helt meningslöst försvarstal som inte gör den aktuella -ismen bättre. Vill man verklig jämställdhet så gör man nog klokast i att ta avstånd från den här typen av -ismer för tar man inte avstånd så låter man det fortgå med skygglapparna på .

    2: Vill man verklig jämställdhet så skapar man inte ett mans eller kvinnonätverk… man skapar ett ”jämställdhetsnätverk” där alla är lika välkomna oavsett kön, läggning, religion o.s.v. Två fel gör inte ett rätt och alla dessa designade nätverk skapar bara ett vi/dom och splittring, krig och kamp.

    3: Det finns alltså många frågor som jag inte håller med varken Pelle Billing eller Pär Ström eller någon annan heller för den delen men… man måste kunna få uttrycka vad man tror och tycker hur fel andra än anser att man har, för vad händer med de som inte kan eller får ge utlopp för vad de egentligen tycker och tänker, kan de vända sig till media? Knappast! Kan de skriva på bloggar som censureras? Knappast!

    Risken är stor att sådana som jag och unga, arga, lågutbildade män (eller kvinnor) som egentligen bara vill VARNA för rasismen, nazismen och feminismen inte får möjlighet till detta i hårt kontrollerade bloggar och medier och kanske vänder sig till mindre nogräknade bloggar eller söker sig till politiska partier som inte har en rumsren agenda. Så genom att hindra eller underlåta att ge den gruppen jag talar om utrymme så har man kanske bidragit till att SKAPA rasister, nazister eller vad det nu kan vara. I efterhand kan de som ville ha den ”snygga” bloggen eller PK-rena media peka finger och säga… Se där den där barfota var rasist/nazist, tur att han inte fick yttra sig i min blogg eller mitt media.

    Det är skrämmande korkat att leva sitt liv med skygglapparna på och det gör ont ”Att tappa sina skygglappar”

    Kram på er alla

    PS. det var absolut INTE min mening att ställa till den ”shit storm” som drabbat Pelles blogg.

  10. @Nils Jugenäs
    Ja, den artade sig till ett av de i mitt tycke mest intressanta i bloggens historia. Tycker bara synd om Pelle som fick ta en del oförtjänt skit. Nu är jag av den åsikten att vad som nu bloggas och skriv om där behöver ventileras och inte sopas under mattan.
    Du må tro att det är svårt att hålla fingrarna från tangentbordet och slänga in en och annan kommentar, men jag håller mig därifrån till vidare iallafall. Att @ninni bodde i Malmö var mer än jag visste, får se om jag får möjlighet att träffa henne IRL nån gång.

    Fortsätt du på Pelles blogg, du bidrar med bra synpunkter och infallsvinklar.

  11. Att @ninni bodde i Malmö var mer än jag visste, får se om jag får möjlighet att träffa henne IRL nån gång.

    Varför skjuta det till ”nån gång”?
    Använder du mailen du angivit här?

  12. Nils Jungenäs sa:

    Det var väl ingen shitstorm, det var väl en bra diskussion?

  13. @ninni
    Ja, den plus några andra. Nils fick visserligen en annan men de funkar båda.
    Skriv du, skulle vara kul att se vad du är för en ”filur”😀

  14. @ Barfota (april 28, 2012 kl. 6:31 f m)

    Det är kanske här vi skiljer oss åt, jag tror INTE på metoden. Jag tror att vi måste t.ex. uppvakta regeringen, politiker, bojkotta, ta avstånd ifrån och KRÄVA att alla bemöts på samma vis med samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön/religion o.s.v.

    “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

    Mahatma Gandhi

    Vi befinner oss mellan laugh och fight. Vårt uppdrag nu är att visa folket hur det står till, för majoriteten ”därute” vet inte om att vi inte har en könsneutral lagstiftning att män är diskriminerade osv. osv. Det är vår sak att visa hur det ser ut och så få till en gräsrotsrörelse.
    Sen kommer fight! Och jag lovar att vi kommer stå på barrikaderna då och KRÄVA!

    Om metoden att ”debattera” (vilket vi har gjort sedan sent 60-tal) så borde feminismens makt snarare minskat än ökat, vi har för tusan stadsfeminism i Sverige.

    Här blandar du två olika rörelser. Nutidsfeminismen och den feminismen som rådde före 1985. Om du tänker dig tillbaka så handlade den om att våga göra egna val som kvinna. Tyvärr mötte jag aldrig männens situation, de få gånger jag gjorde det.. någon man som opponerade sig.. så hade jag mina skygglappar. Men du vet… en riktig man klagar inte. Därför stod vi mer eller mindre utan ena halvan.
    Omkring 1990 påbörjades moralpaniken. Kolla könsmaktkriget på youtube. Feminismen kapades av moralentreprenörer med en agenda och allt motstånd tystades med härskarpiskor. Idag är vi i kölvattnet efter moralpaniken. Nutidsfeminismen har inte mycket gemensamt med urtidsfeminismen. Nutidsfeminismen möter debattmotstånd först nu (efter 2005-2008 typ). Nu ska vi bygga en stark gräsrotsrörelse och sen ska vi sopa ut skitet ur riksdagen dvs: ”uppvakta regeringen, politiker, bojkotta, ta avstånd ifrån och KRÄVA att alla bemöts på samma vis med samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön/religion” om inte detta sker enbart av debatten(vilket jag tror. Jag ser redan tendenser på att vindarna vänder.)

  15. @ninni

    ”Här blandar du två olika rörelser. Nutidsfeminismen och den feminismen som rådde före 1985. Om du tänker dig tillbaka så handlade den om att våga göra egna val som kvinna.”

    Jag har en annan bild och det är att det handlade om att vi behövde arbetskraft, skattebetalare och nya konsumenter och att det där med ”att våga göra egna val som kvinna” mest var en förevändning. Det blev ju redan då en slags skuldbeläggande av de kvinnor som INTE ville ut i förvärvsarbete och som INTE ville ha barnen uppfostrade av dagispersonal. Det var enstaka gaphalsar som satte agendan redan då, visserligen mindre rabiata men… här är ett utmärkt exempel på hur någonting spårar ur och till sist blir samhällsfarligt, därför har jag inget till övers för feminismen oavsett etiketten på den.

    ”Nu ska vi bygga en stark gräsrotsrörelse och sen ska vi sopa ut skitet ur riksdagen dvs: ”uppvakta regeringen, politiker, bojkotta, ta avstånd ifrån och KRÄVA att alla bemöts på samma vis med samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön/religion” om inte detta sker enbart av debatten(vilket jag tror. Jag ser redan tendenser på att vindarna vänder.)”

    Ja men viktigt att notera: Alla måste med tåget
    http://www.pellebilling.se/2012/04/angande-bloggkommentarer/#comment-79441
    Det gäller att inte rörelsens talan tas över av akademiker och politiker som är så vanligt när gräsrotsrörelser växer sig starka och förvandlas till lönsamma verksamheter, man får aldrig glömma sina rötter och att alla måste med på tåget!

    Samme Gandhi som sa:

    ”First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

    Sade också:

    What difference does it make to the dead, the orphans and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?

    Mahatma Gandhi
    Därför är etiketter på olika slags feminism, same same but different!

  16. 65, född -47 eller -48 antar jag då. Då är du ju ungefär jämngammal med Alice Cooper. Det gör dig inte till gammal gubbe, det gör dig till rockstjärna.🙂 Kör hårt Barefoot.
    (och jag håller helt med dig, Billings censurering av din kommentar är sanslös, jag förstår fullt ut din irritation. Jag har också varit nära att lämna bloggen en gång på grund av jag blev bortcensurerad)

  17. @dolf
    Född 47, försökte också att bli Rock Star men utan framgång.
    Köpte en ny akustisk gitarr häromdagen för att inte skrämma slag på grannarna med Elguran. Givetis så är jag snyggare än Alice Cooper och trots att jag har en 3-åring runt benen dagarna i ända så hinner jag både kamma håret (flätar de tre hårstråna som finns kvar) och kommentera på diverse bloggar😀

    Jo trött på censur och skit, har aldrig hoppat på någon person (vad jag minns) men uttrycker mig klumpigt och delvis medvetet provocerande. Väntar på att jag skall få ett tackkort för att jag fick fart på kommentarerna på PB´s blogg😀

  18. Jag har gått ett liknande öde till mötes. Har två elguror sedan evigheter (och en ärvd akustisk som saknar strängar sen något år) men aldrig lyckats övervinna min tonanalfabetism. Så tyvärr dog mina rockstjärnedrömmar för länge sen. Som gammal inbiten AC-fan (School’s Out var mitt första album som 13-åring, varifrån man kan räkna sig fram till att jag med till visshet gränsande sannolikhet är född -60) så kan jag väl bara konstatera att det inte direkt är hans skönhet😈 som jag fastnat för. Jag lider också av den påtvingade flintigheten. Har en sådan där ”krans”, nu när jag inte har klippt mig på jättelänge så är jag snart mogen för att skaffa mig en sån där samurajfrisyr (du vet kalt på toppen, och en uppknuten hästsvans i en knöl bakpå). Och gammal gråhårig samuraj, tja, det känns inte helt fel.
    Tvivlar på att du kommer att få något tackkort, men du får i alla fall ett metaforiskt tackkort av mig här.

Kommentera

