Just another WordPress.com site

Del 5b, Det där med våld – kvinnor

Inledning

Om ni följt mig i debatter eller/och min blogg och var vakna när ni läste så borde ni reagerat på föregående inlägg med ett ”Nu pratar hon mot sig själv!” då jag tidigare påstått att kvinnor och män ungefär lika ofta är förövare vid partnervåld.
Hur får jag ihop ”män är biologiskt mer aggressiva(i betydelsen driv inte nödvändigtvis våldsam)” med ”kvinnor är lika ofta förövare”?

Kvinnorollen och våld

Jo, det beror på skillnader i kvinnors och mäns könsroll vad gäller våld.
I förra inlägget skrev jag ”Inte någonstans inom moderkulturen kan jag se att männens könsroll innehåller annat än djupt fördömande av typen våldsbrott.” Det gäller i synnerhet våld mot kvinna eller barn.

Kvinnornas könsroll innehåller ett ”en tjej slåss ju inte”, men det är mer av ett försiktigt avrådande och det gäller mer av ”man slår inte någon som är svagare”. Att nita en vuxen man det är faktiskt ganska okej i vår könsroll…. han fick säkert vad han förtjänade, typ. Han är ju ändå starkare, så det var ju inte så allvarligt.

Betvivlar du att detta är rätt?
Kolla denna video
Kolla här hur kvinnorna dunkar varandra om ryggen för de grovt misshandlat sina män.**

Så medan vi behöver teorier för avvikande beteende för att förklara männens våld mot sina partners då detta är ett normbrott, behöver vi problematisera analysera kvinnligt beteende och förändra kvinnorollen vad gäller (partner)våldsbrott.

 

Våldsbrott är aldrig okej!

** Jag skrev en kommentar där och fördömde deras handlingar. Sansat och välformulerat fördömde jag våldshandlingar. Undrar varför den inte blev publicerad. Kan det vara för det är obekvämt att en kvinna opponerar sig mot kvinnligt beteende?;P

Kommentera

