Just another WordPress.com site

Vi tjejer sitter i klassrummet, tittar på klockan, tittar förvånat på varandra.. ”Var är killarna? Lektionen borde börjat”- kan man nästan höra tankarna gå.
Då öppnas dörren… in kommer dom, på led… bärandes på rosor.

Jag fick min ros av R, en vacker man med slaviskt ursprung, som spelade rugby i stadens lag. Han var typ två huvud längre än mig och med en axelbredd av modell gigantisk. Så det var nästan som en mindre helikopter-tur, när han lyfte mig från marken i en varm kram.

Så började internationella kvinnodagen, 1988, för mig.

Varför berättar jag detta? För mig, är det så här ”män är” och jag står förvånat och ser på när tex Signaturen Alma skriver följande:

Jag har flertalet ggr blivit kallat för hora, luder, värdlös och ful. Om det är så män bemöter kvinnor på 2000talet så är det ngt fel eller hur?

Det är ofta jag stöter på kvinnor som talar om liknande erfarenhet och jag har efterfrågat exempel. (Nu har jag sett ”håret under armarna”-ideotin, så nu har jag själv sett ett ex. dock) Det här gör mig så förbryllad och jag kan inte riktigt sluta tänka på varför jag aldrig! bemöts så som så många beskriver gruppen män. Varför kommer jag undan detta kvinnohat? Varför märker inte jag av det?

  • Kan det bero på att mamma och pappa lärde mig vara ”trevlig och hövlig”?
  • Kan det bero på att jag har lättare att förstå ”marsianskan” och därmed inte tolkar kritik som kritik mot mig som kvinna?
  • Kan det bero på att jag har andra förväntningar?

Jag vet inte… det enda jag vet är att män generellt behandlar mig mycket väl!
Och jag kan inte låta bli att tänka..

Det krävs två för att träta.

Kommentarer till: "Det krävs två för att träta." (13)

  1. Aha, vad du är bra, Mariel!:D

    Jag tror du satte fingret precis på knuten och med det fick du 25-öringen att ramla ner!
    Det är helt uppenbart kommunikationsproblem som ligger bakom.
    Vad glad jag blev.. Jag tror vi alla har så mycket att tjäna på om vi bara kommunicerar med varandra:)

    Ska fundera på hur jag ska förtydliga detta.

    Kram!

  2. Nja, här känns det lite som om att du påstår att kritiken personerna får är befogad? Och att den som får höra kränkningar var delaktig.

    Jag upplever det inte alls så. Jag upplever att om en man kallar en kvinna för hora, så var han ute efter att såra henne med ett ord som han vet sårar. Sen om hon tolkar han som ”kvinnohatare” är en helt annan historia! Vilket signaturen ”anna” gör inne hos Aktivarum:

    http://aktivarum.wordpress.com/2012/03/20/ann-heberlein-har-drabbats-av-maria-svelands-politiska-depression-soker-trost-hos-alfahannen-steinar-bragi/#comment-6254

    Hon säger ”…om hon får kommentarer som “din spacklade hora” är det GIVETVIS ett uttryck för kvinnohat, och inte kritik mot en enskild kvinna….”

    Och i hennes blogg står det såhär i rubriken: ”En trevlig tjej –
    Det är synd att det är så få tjejer som är trevliga nuförtiden.”

    men hon skrev till Medborgare X i samma kommentarstråd jag länkade till ovan: ”Och nu uttrycker jag mig nedlåtande men du får f-n i mig lära dig läsa innan jag vill diskutera mer med dig, för jag ORKAR inte tjafsa med folk som inte kan läsa vad det står, hur mycket jag än upprepar mig.
    Dessutom vill jag inte prata med dig oavsett, du lämnade ut Svelands adress under väldigt osmakliga former och det var fullkomligt jävla vidrigt gjort. Adjö!”

    Det blev lite OT, men ville visa ett exempel på hur man också kan tolka kritik! Jag funderar på om det är en könsfråga över huvud taget… Könen gör det väl bara på olika sett generellt sett…

    Jag känner mig väldigt venus (om man ska prata så, vilket är lite sådär svårt eftersom att jag är en sån genusförespråkare) egentligen, men kan marsianska också! Men mest venusiska eftersom att jag ofta ”inte förstår mig på” killar🙂 Men måste ändra tankesätt helt typ.

  3. Eller alltså, om man har en dialog med någon och den slänger ur sig ”hora” så är det ju klart att man får fundera på vad det var man gjorde som gjorde den andra förbannad. Om man var delaktig i att skapa ilskan (eller om den arga bara hade en dålig dag typ). Men det slutgiltiga ansvaret tycker jag ligger hos den som yttrade sig kränkande. Istället för att säga ”hora” kanske man kan försöka formulera sig bättre…

  4. Det var bara att det inte var tänkt som ett talesätt ;P

  5. It takes two to tango

    Det är inte ens fel att två träter

    Mvh – Nitpickerbjörn🙂

  6. Fortsättning på kommentar hos PB: Jo!

    Det här med sexualitet. Jag undrar om det området är lite ”förvirrat” för mig just för att jag är bisexuell. Du tog ju upp det här med hetero och homo, och hur det fungerar där. Det är saker jag läst relativt ”Ofta”. Alltså information om hur de grupperna ”är”. Men bisexuella snackar folk aldrig om. Kanske för att om en bisexuell är i ett slags ”heteroförhållande” så räknar man med att spelreglerna är ”hetero” och om en bisexuell är i ett slags ”homoförhållande” (tex. om jag var med en tjej nu istället) så blir spelreglerna ”homo”.

    Ändå svårt för mig att relatera helt till de där begreppen… *funderar vidare*

  7. ”Varför kommer jag undan detta kvinnohat? Varför märker inte jag av det?”

    Det har att göra med bröststorleken. Klart man behandlar en kvinna med en fin hylla bra, så kanske man får sig en sneakpeak. Små bröst gör varken till eller från, små bröst ser jag på tjocka män varje dag på gymmet.

    Var tvungen att trolla då jag är uttråkad. Eller tycker jag verkligen såhär, får ni aldrig veta…

  8. Nej, tyvärr inte. Det hade varit så kul att träffa dig:)

  9. Jo Ninni, när ska du till sthlm? Jag ska dit 6e juni och vara där i 14 dagar cirka. E du där samtidigt? Kram

  10. Har f.ö. länkat dig i min blogg också. Citerade en kommentar du skrev =)

  11. Nils Jungenäs sa:

    Facit:
    Alternativ 2 är rätt svar.😉

  12. Nils Jungenäs sa:

    ”-Det krävs två för att träta.”

    Därmed inte sagt att: ”-Det är aldrig bara ens fel när två bråkar.” sim det hette på dagis, för det kan dey visst vara. Det krävs att minst en är dum i huvudet och sedan en till som har anledning att mitsätta sig dumheterna.

Kommentera

