Just another WordPress.com site

Turteatern ska göra en skolföreställning. Det ”klassiska konstverket”(enligt teaterproducenten) bakom är SCUM-manifestet av Valerie Solanas.

Kort var Valerie Solanas en individ vars mycket tragiska liv gjort henne psykiskt sjuk och med ett vansinnigt manshat. Det ”klassiska konstverket” SCUM-manifestet(Society for Cutting Up Men), spyr ut hennes manshat där män bl.a. är en biologisk olycka.

Teaterproducenten skriver: ” Det är en föreställning för vuxna och unga, vi har aldrig hävdat att den är lämplig för barn.”
Inte barn, men tydligen är det okej att tvinga på manshat och könsdiskriminering på våra ungdomar av manligt kön i skolan?! I ungdomen är man ju så trygg och förstår precis hur ”kul” detta hat är?!
Det görs dessutom av våra skattepengar!

Många av mina jämställdist-vänner har skrivit om detta, det som behöver sägas är redan sagt. Därför tänkte jag göra det enkelt för mig och bara låta dessa tala genom att länka er vidare.

I synnerhet vill jag rekommendera Per Billings inlägg ”skolbarn ska titta på våldsamt angrepp mot manligheten”
Läs även kommentarerna. Fundera över hur det slår mot bara pojkar, i synnerhet mot en grabb i ungdomen  som redan är otrygg, att diskrimineras i handling och tvingas lyssna på att han ”är en biologisk olycka” pga sitt kön.

Pär Ström skriver här
Matte Matiks skriver här
Ann-Mari skriver här

Mödrar, stå upp för era söner!
Det räcker nu!

Kommentarer till: "Mammor – försvara era söner!" (8)

  1. DETTA BÖR ALLA VETA OM SOLANAS OCH HENNES SVENSKA ÖVERSÄTTARE

    Utanför Sverige råder inte något hemlighetsmakeri rörande Valerie Solanas´ medfödda, sexuella läggning och därav betingade, oresonliga hat mot män:

    ”She IS the original ”GUERILLA GIRL”, and ”LESBIAN AVENGER”.”

    http://www.lesbiatopia.com/2011/05/classic-lesbian-book-review-scum.html

    Vad gäller hennes i Sverige i feministkretsar lika hyllade översättarinna, Sara Stridsberg, så är att notera, att hennes eget civilstånd hos Ratsit uppges vara ”registrerat partnerskap”.

    Sara Stridsberg i den svenska utgåvans förord: ”Jag har aldrig älskat en text som jag älskar Valeries text. Ingen text har förändrat mig så. Ingen händelse eller företeelse (…) Jag vill bara prata med Valerie. Jag kan inte sluta tänka på Valerie”

    Sara Stridsberg har hittills fått följande priser och utmärkelser:

    • Sveriges Essäfonds pris 2004
    • Aftonbladets litteraturpris 2006
    • Nordiska rådets litteraturpris 2007
    • Gustaf Fröding-stipendiet 2008
    • Tidningen VI:s litteraturpris 2010

    1910 tillhörde Sara Stridsberg också de nominerade till ”det prestigefyllda Augustpriset” (en bronsstatyett av Mikael Fare samt 100 000 kronor).

  2. Sista styckets ”1910 tillhörde Sara Stridsberg också de nominerade till…” Det var längesen…🙂 Eller var det 2010?

  3. Eftersom hon tillhör dom kvinnor som anser sig upplevt en tid då synen på kvinnor var tragisk så förutsätter jag att hon levt väääääääldigt länge. Så det ska säkert vara som info skriver.;D

  4. Det ante mig… 🙂

    Såg för övrigt Stridsberg sitta en en TV-soffa för några veckor eller månader sedan och stolt och oemotsagd säga att hon vill vara ett sträckt långfinger åt kärnfamiljen. Eftersom 90% av befolkningen är hetro så uppstår det en massa nya kärnfamiljer (med kvinna, man, barn) hela tiden, så jag gissar att Stridsberg känner sig hotad på nåt vis… eller bitter för hon varit med sedan förra seklet var ungt…

  5. Haha.. ja såklart. Korkat eg. Min tanke var ”prata som mamma till mammor” för att vår sida har flest ”pappor” som skriver.🙂

  6. mammor, och pappor också väl??

Kommentera

