Just another WordPress.com site

Jag är HÖG!

Jag måste skriva ett totalt meningslöst inlägg och bara få göra en glädjevolt!

Vi har precis haft två hantverkare här hemma.
Jag bjöd på kaffe och vi(hantverkarna, jag, min man och son) satt och snackade om ditt och datt.
Av någon orsak som jag inte minns så sa jag ”jag är politiskt intresserad och debatterar en del”

Då svarade den ena mannen:
”Får man fråga vad?”
”Jadå, det får man. Jag är jämställdist”

Då tändes jävlar-i-namma i mannens ögon och han sa: ”Nu blir det intressant.” Och så började han debattera.
Jag lyssnade en stund och sen sa jag:
”Jag håller helt med dig. Du förväxlar jämställdism med feminism. Jag är antifeminist, jag tror på jämställdhet dvs. lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Däremot bryr jag mig inte alls om lika utfall. kvinnor och män är lite biologiskt olika och det medför att lika utfall är ointressant. ”

Sen diskuterade vi en massa olika sakfrågor så som föräldraledighet, yrkesval, löner osv. osv.

När vi stängde dörren efter dom så sa min son:
”Fan va du är bra mamma! Du låter som tidernas mest slipade politiker när du debatterar jämställdism.”

Och jag tycker bara det är så sjukt kul. Jag är helt HÖG nu.😀

Kommentarer till: "Jag är HÖG!" (3)

  1. Jag tittade på ett föredrag om feminism på kunskapskanalen för ett par månader sedan. Det var förvisso både intressant och uplysande – men jag slogs av tanken att SVT aldrig hade visat det här programet ifall de trodda at vanligt folk faktiskt tittade på kunskapskanalen. Hade folk i gemen sett det här programet så hade ingen (relativt) normal människa blivit nervös och tvekat inför frågan: ”Är du feminist?”

    De två personerna som höll i föredraget var en sexualupplysare ifrån RFSL eller RFSU – vilket kommer jag inte ihåg – och en manlig homosexuell präst. Två manliga feminister som diskuterar kvinno frågor – klart tusan det blev intressant!

    Diskussionen i just det här fallet handlade dock inte uteslutande om relationen mellan könen. Jag tror knappt att den handlade om relationen mellan könen över huvud taget om jag ska vara ärlig. Eller jo, kanske – ifall vi t. ex. låter transsexuella män representera kvinnor och macho bögar representara män. Ett feministiskt perspektiv på relationen mellan olika homosexuella män? Okej. Men jag tror inte att det är så folk tror att uppfatta frågan: ”Är du feminist?” Men det är lugnt – för så ska frågan inte heller uppfattas! Nej, publiken och vi som såg föredraget på kunskapskanalen (10 stycken kanske?) blev upplysta om att feministisk teori är applicerbar på ALLT. Handikapsramper var ett exempel som togs up på något som enligt mannen från RFSL/RFSU hade med feminism att göra trots att folk kanske inte trodde det.

    Efter programmet så förstod jag: För att vara en riktig feminist så måste man först ha läst både Karl Marx och Antonio Gramsci för att ha en grund att bygga vidare på.

    Dessa personer brukade kalla sig själv något annat, men det namnet började bli omodernt efter Sovjetunionens fall.

    Kan det vara så att Ohlys löfte att inte längre kalla sig för Kommunist (offentligt) sammanföll ganska väl med när han istället började kalla sig för Feminist?

    ”Är du feminist?” – Näe, jag är inte totalitär, jag är jämställdist!

  2. Öh, Ninni, lessen att smolka glädjebägaren, men … ”Du låter som tidernas mest slipade politiker” är väl inte nåt att bli stolt över, snarare borde du ställa sonen i skamvrån när han fräckheten att säga nåt så förolämpande till sin mamma. 3:)

  3. Men du vet, Dolf, jag är inte sån där feminist. Så jag vägrar att tolka mäns ord utifrån ett ”ondskan-perspektiv”
    Det var ämnat som en komplimang, således tar jag det som en sådan;D

Kommentera

