Just another WordPress.com site

kommentar

Min kommentar får inte vara med, så jag postar den här. Den tillhör denna diskussion

@ Abra: (och alla andra)

Jag har tänkt i samma banor men dragit andra slutsatser.

1. ”Det är ofta kvinnor med någon typ av karriär som uttalar sig. De pratar m.a.o. i ege sak och skulle vid ett kvoteringsbeslut åka in på en räkmacka i ett stort antal styrelseuppdrag p.g.a. det stora antal kvinnor som skulle behövas.”

Våra inre biologiska kön är en individuell mosaik av manliga och kvinnliga drag, där merparten kvinnor har dominans av kvinnliga hjärnegenskaper och merparten män har dominans av manliga hjärnegenskaper.

”Tävlingsinstinkt” är ett av de drag som tillhör det inre manliga könet och det är besläktat med ”karriärstypen”. Det gör att fler män än kvinnor har denna egenskap. Dessa kvinnor som uttalar sig är just kvinnor som har mosaikbiten-karriärstyp (och inte sällan är denna mosaikbit en del av en dominerande maskulinisering). Dom uttalar sig för dom tror dom är representativa för kvinnor som grupp, när dom i självaverket är en minoritet i gruppen. Det är därför som maskuliniserade kvinnor talar om för alla andra kvinnor hur dom ska välja i livet. Jag menar alltså att de inte ”talar i egen sak” utan vill hjälpa kvinnor ur vad som i deras perspektiv är ”kvinnofällor”, för att de helt enkelt inte inser att vi är individer med olika mål och önskningar i livet.

Det är likaså därför man tolkar in en ”dold könsmaktordning”, för det finns inte i deras verklighetsbild att kvinnor faktiskt väljer bort.

2. Varför startar aldrig dessa innovativa och ”duktiga” kvinnor egna företag och sliter i 20 år dag o natt???? Men det verkar för jobbigt. Man behöver ju sin skönhetssömn eller vad beror det på???

Jag anser dom gör det. Jag anser kvinnor som vill satsa på karriär eller starta eget gör så, för det finns inte längre en mental spärr som det fanns på 40-talet som talar om för kvinnor att vi inte kan. Det är bara fler kvinnor än män som väljer bort detsamma. Och jag tycker dom som väljer bort ska få vara ”duktiga” iaf. Kvinnor med feminiserad hjärna är snorviktiga för vårt samhälle ska fungera. Vi andra(så som samhället) måste lära oss att faktiskt uppskatta dessa individer och ge dom kred för det dom gör och är bra på.

Iom att det är karriärstyper(av båda kön) som gör karriär så är också skribentens tal om ”groupthink” ett stort frågetecken, anser jag. Jag tror effekten är väldigt liten, för att inte säg helt försumbar. Det här är dock ingen vetenskap utan helt och hållet grundat på mig själv och hur jag fungerar. Så ta mina ord för vad dom är värda.:)
Jag är just den där typen av kvinna som har en dominans av maskuliniserade egenskaper. I mitt fall så kraftig dominans att det gett mig problem som jag bla. talar om i två kommentarer här.
Jag skulle liksom inte bidra speciellt mycket med ”kvinnligt tankesätt”, då jag ju liksom inte har ett sånt. Jag tänker faktiskt inte med mitt könsorgan.

Kommentera

