Just another WordPress.com site

Del 4a, upplaga 1; Feminismen – en moralpanik?

Bland kommentarerna uttrycktes en önskan om att skriva mer om moralpanik. Det är ett inlägg på samma sak och bitvis samma text men som är längre och mer djupgående. Vill du läsa den varianten istället så återfinns upplaga 2 här.

Inledning

Tänk dig en tavla som är 4 m hög och 6 m bred. Du står framför denna tavla, helt intill så nära att din näsa snuddar tavelduken. Kan du se tavlans motiv?

Det är lätt att se att det är korkat att kvinnor inte fått rösta eller får köra bil i Saudiarabien eller se galenskapen i en religiös sekt du inte tillhör. Vi förundras över att häxor kunde brännas på bål, att nazismen i Tyskland kunde få med ett helt folk, att inte folket spärrade vägar med demonstrationer för att förhindra slavhandeln. Men det är inte alls konstigt egentligen.

Sociala fenomen som händer/hänt långt bort (i tid eller rum) är som tavlor vi betraktar på avstånd. Då är det lätt att se ”tavlans motiv”. Det är när vi ska försöka se sociologiskt på vår egen samtid och kultur det blir svårt. Det är då vi alla står med näsan tryckt mot den stora tavlan.

I slutet av förra seklet var jag själv en övertygad feminist. Av flera olika orsaker så började jag att ta några stapplande steg bakåt från denna ”nutidsfeminismens-tavla”. Och det var inte utan en sting av sorg jag upptäckte att motivet på tavlan inte alls höll måttet.

Vad är en moralpanik?

Den sociologiska termen moralpanik grundades av S. Cohen i hans studie om  ”Mods and Rockers”[1]. Det innebär ett samhällsfenomen där samhället upplever ett hot ifrån en mer eller mindre inbillad fara. Att det föreligger en diskreptans mellan upplevt hot och verkligt hot i en viss fråga är det som kännetecknar en moralpanik. Häxbränningen och judeförföljelsen under nazismen är dom mest kända ur ett historiskt perspektiv. Men det behöver inte vara så stora saker, perioder där det i samhället förekommit plötsligt upplåsta och hetsiga debatter kring olika ”faror för barn” tex. dataspelsvåld är också moralpaniker.

En moralpanik känns igen  om man studerar beteende inom fem olika samhällsarenor(Goode E, s 23-27) samt identifiering av två moralpaniks-kännetecken(additional features) (Goode E, s 27-28).

Två moralpaniks-kännetecken

  1. folk devils
    Någon grupp(eller några grupper) i samhället pekas ut som ett allvarligt hot mot en värnlös grupp, vanligen barn eller/och kvinnor.
  2. Känsla av katastrof(disaster mentality)
    Allmänheten upplever att det är en allvarlig situationoch att ”något måste göras”(vanligtvis hårdare lagar) för att rätta till denna allvarliga situation.

Fem samhällsarenor

  1. Media
    Media har i återger beskrivningar av händelser som inte står i proportion till hur det verkligen ser ut. Folkdevils utmålas till monsteroch den värnlösa gruppen som svaga offer med ett dramatiserat språk.
  2. Allmänheten
    Det budskap som förmedlas av bl.a. media görs med ett dramatiserat och retoriskt språk  som slår an på känslor hos…

Stopp! Vad är det som händer?!

Jag hade tänkt att steg för steg påvisa att nutidsfeminismen är som en moralpanik samt vad det innebär och får för konsekvenser. Det hade blivit långt och ganska tungt men övertydligt. Ni hade alla kunnat se ”tavlans motiv” om ni orkat arbeta er igenom min text.

Som en skänk från ovan kom Jonna i skrivande stund. Genom Jonna kan jag visa på detsamma utan att vara ”teoretisk korrekt”. Det blir förvisso lättare för mig att göra så här, men framförallt blir det lättare för Er, mina läsare, att ta till sig budskapet när jag kan göra detta på ett annat sätt. Så låt oss titta på Jonna före och efter hon ”backat från tavlan”.

Jonna stod med näsa mot nutidsfeministens tavla. Hon visste att hon som feminist hade rätt, feminismen var något bra och därmed var de som är kritiska mot feminismen något dåligt.

Hon använde versaler, skrev nonsens istället för argument, gjorde personliga påhopp och kallade tex. jämställdister för ”grabbslem”.

Det gjorde hon ungefär fram till detta inlägg på Genusnytt. (kolla gärna bakåt i tiden för att få en bild av Jonna-före-uppvaknandet.)

Jonna blev lite tystare ett tag, sen plötsligt en kommer hon in och säger följande(citaten återfinns här):

”Jag har gått igenom Pärs bägge böcker nu och får nog erkänna att jag haft en lite skev bild innan av jämställdheten i vårat avlånga land. /…/

Jag ber om ursäkt för mina utbrott förut till alla som kommit i skottlinjen för mina bordusa påhopp. Ska inte göra om detta igen.”

Vad var det som hade hänt? Varför denna förändring?

”jag bestämde mig för att bevisa att ni har fel, så jag började lusläsa Ströms böcker, men tja, det gick inte som jag tänkt mig.”

Det Jonna åstadkom genom att börja syna oss för att leta fel, var att ”backa från tavlan”. Det var inte hennes syfte att upptäcka det hon upptäckte, men vårt budskap tål att granskas. Vi tål ljuset, lys på oss du med!

Jonna skriver vidare:

”Skulle vilja säga att mina djupt rotade åsikter fått sig en rejäl käftsmäll med Ströms böcker. Fattar inte vad de var som fick mig att INTE läsa dom förut.”

Det som gjorde att Jonna inte läst böckerna eller vad vi faktiskt försöker förmedla tidigare är just att feminismen är som en urtypisk moralpanik. Då har allmänheten i samhället djupt rotade åsikter i frågan och det gör dom helt övertygade om att dom har ”sanningen i hand”.  Man behöver därför inte lyssna på ”dom som inte håller med”. Tvärtom anser man ofta att ”dom som inte håller med” bör tystas/cencureras.

Vad säger Jonna mer?

”…började djupläsa Pär Ströms böcker plus kollade källorna närmre. Helt otroligt att media mörkar detta. Men förvånad att feminister vill få oss att INTE läsa dessa böcker är jag inte. Här kommer sanningen fram steg-för-steg.”

Slutsats

Jag hade tänkt påvisa på att feminismen är som en moralpanik. Nu har jag istället visat på vad som händer om man som Jonna faktiskt börjar lyssna till jämställdismen. Gör det du med?

Feminismen är samhällsfarlig, den grundar sig i myter som bankats in i människors medvetande och blivit till ”sanningar”. Det krävs en aktiv handling för att se igenom moralpanikers retoriska lögn-budskap. Du kommer se detta själv om du gör som Jonna och backar några steg från nutidsfeminismens tavla. Det enda som behövs  är att du synar våra kort.

Vad har ni att förlora på att ge våra åsikter en chans? Gräv själv, det är allt vi ber om. Gräv hur djupt ni än vill. Pärs böcker, som du finner här och här, är lättlästa och tom gratis, en utmärkt början. Kolla hur många källor du vill, gräv var du vill.

Den som verkligen bryr sig om jämställdhet vågar utmana sina egna åsikter.

——

[1]http://books.google.com/books/about/Folk_devils_and_moral_panics.html?id=K9OxSYJQGXwC

Goode Erich, Ben-Yehuda Nachman, Moral Panics –The Social Constuction of Deviance, 2nd ed. Wiley-Blackwell, 2009.

Kommentarer till: "Feministisk ideologi kontra vetenskap, del 4a I(5)." (12)

  1. Johan Kullenberg sa:

    Var hittar jag 4b någonstans?

  2. Intressant liknelse med tavlan.

    Jag tror mig se att feminismen mer påminner om hur en sekt fungerar.

    * Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.

    * Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.

    * Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.

    * Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.

    * Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.

    * Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (Tveksam på denna)

    * Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

    (källa wIkipedia.org)

    6 av 7 är så nära full pott man kan komma.

  3. Välkommen Johan!
    4b är påbörjad, men kommer pga privata saker(bl.a. står jag mitt i ett bostadsbyte :D) dröja ett tag innan den blir klar. Jag räknar med att ha den klar i första veckan i nov.
    Den kommer handla om könsroller.
    Därefter är det bara en avslutande 5:e del som blir ”knyta ihop säcken”, sen är serien klar:)

    Ninni

  4. Man kan betrakta det på många sätt och sekt är ett sett. Det som gör mig förbaskad är att det finns en maktelit i feministtoppen, som tjänar stora pengar på en ”feminist-karriär”. Dessa håller elden brinnande, för sin egen vinnings skull, med sina lögner och med ett retoriskt spel slår an på människors känslo-strängar och därför, sektlikt, förleder goda vanliga människor(den vanliga ideella feministen ”på golvet”) att göra sina välmenande handlingar i god tro.

    Jag bara önskar så innerligt att dessa goda människor ville öppna sina ögon genom att syna våra kort(skilja från: ”tro på oss”) för att dom inte ska tillåta sig förledas av dessa makt-svin.

  5. Det ligger något i det du skriver. Jag får också känslan av att det finns många godhjärtade människor som låter hjärtat styra istället för hjärnan.

    Dessa människor blir i feministelitens ögon ”sheeples” som de kan lura iväg åt alla möjliga håll och som kan gå deras ärenden och vara deras megafon.

  6. Mm.. Det är så sorgligt, när allt som behövs är att faktiskt titta efter själv. Sånt missbruk av goda människors välvilja. Tänk vad mycket vi kunde gjort för dom stora pengar det handlar om.

    Uteliggares problematik som skulle kunna lösas, mer pengar till skola, vård och omsorg… istället används det till att bedriva genus”forskning” och ”lyfta fram”(=offergöra) kvinnor:S

  7. Anders Karlsson sa:

    Tankar om ”moralpanik” är bland det mest intelligenta jag läst om feminismen! Du ”ninnitokan” har tydligen ett mycket starkt utvecklat känslomässigt gehör.
    De flesta svenskar verkar ju vara tondöva inför verkligheten, d.v.s.
    man kan endast ”spela” mekaniskt efter ”noter”.
    Feminister talar om könsmaktsordning, nazisterna talade om världsmaktsordning, den som inte ser paralleller måste vara totalt tondöv.

  8. Hej och välkommen Anders!
    Tankar om ”moralpanik” är bland det mest intelligenta jag läst om feminismen!
    Tack:) Det här att se det sociala fenomenet ”moralpanik” i vår samtid är så otroligt intressant, det är en upplevelse att till fullo se det. Har du inte läst om det så rekommenderar jag verkligen Goode Erich och Ben-Yehuda Nachman bok. Du kommer hitta förklaring till medias beteende där man medveten förmedlar lögner och förvrider situationer, action groups (som tex. kvinno-jourerna), varför männen pekas ut som ”svin”, det retoriska språket som talar för att elda upp känslor, folkets beteende, hur man tystar motståndare genom att angripa person istället för sak osv. osv.
    Hela mönstret blir så klart av den boken. Otroligt spännande.:)

    Om jag har speciellt bra gehör, det vet jag inte. Jag tror mer det beror på att jag som mitt liv ser ut så att säga ”står bredvid samhället” och därmed automatiskt har lite avstånd till tavlan. Det finns fler saker än just feminismen som jag har stora ögon inför som ”lite av betraktare” av vårt samhälle.

    Jag heter Ninni, du behöver inte använda ninnitokan om du inte vill:)

  9. Anders Karlsson sa:

    Hej Ninni!

    Jag kommer att envisas med mina ”musikmetaforer”.

    Eftersom jag är Autodidakt vad det gäller både musik och livet, jag kan läsa noter men inte spela efter dem. Jag hör när noterna som är skrivna av andra klingar falskt. Jag behöver inte läsa några böcker eller artiklar för att förstå dig, en musiker med bra gehör känner igen en likasinnad efter bara några toner.
    Jag är en gravt medelålders vit heterosexuell man på 60 år men har heller aldrig känt någon samhörighet med det svenska konsensus-samhället.
    Jag står också och betrakta ”fenomenet” Sverige på avstånd.
    Jag är en tolerant person rent genetiskt och ser denna dualism
    och totalitarism i ett land där all makt utgår från media som fullt begriplig.
    Men det är som att leva i ett land av ”tondöva”. Jag kan aldrig bli en av dem.

  10. Hej Ninni!

    Ja, Jonnas omvändelse är något av det konstigaste (men glädjande) jag sett. Med tanke på hennes historia har jag fortfarande svårt att riktigt tro på nya Jonna men är en av de som argumenterade för hennes andra chans. Alla förtjänar en sådan.

    Däremot blev jag intresserad av artiklen du tänkt skriva men aldrig skrev. Kanske du har lust att posta den ändå om du har en ”rough outline” sparad nånstans? Din första teoretiska approach gjorde mig nyfiken på fortsättningen och teorin bakom. Tror det ligger mycket i den.

  11. Hej och välkommen Mattias!

    Jonna är verkligen glädjande, men jag finner det egentligen inte konstigt mer logiskt. Men att hon hade modet att stå upp och erkänna sitt misstag förvånande mig på ett positivt sätt. Det hade varit enklare för henne att bara tystna. Det kräver mod att välja hennes sätt, det imponerar på mig. Önskar fler hade haft så mycket mod i vårt samhälle.

    ”Däremot blev jag intresserad av artiklen du tänkt skriva men aldrig skrev. Kanske du har lust att posta den ändå om du har en ”rough outline” sparad nånstans? ”

    Nope, jag har ingen ”rough outline”, jag försöker i denna serie visa på vad jag har i huvudet som är orsaken till att jag vänder mig mot feminismen. Så jag lägger liksom ut puzzelbit efter puzzelbit direkt från mitt inre. Anledningen att jag valde att lyfta in Jonna var att det gav mig en ”genväg” för att få fram poängen ”Därför kan ni inte tro på det massmediala vrålet i denna fråga, ni måste kolla upp fakta själv”.

    Men jag kan gärna ta upp tråden om moral panic lite längre fram, om han så önskar. Det är jätteintressant:)

  12. […] Feminismen är samhällsfarlig, den grundar sig i myter som bankats in i människors medvetande och blivit till ”sanningar”. [källa] […]

Kommentera

