Just another WordPress.com site

Svar till Charlie

Ja. I nätets tidevarv är det knappast ett problem om tidningen blir tjock. Men jag tror det löser sig ändå. Jag vill inte ha krönikeplats i tidningen. Det lär inte majoriteten vilja.

Det är en sak att vara med i intervjuer, därför att där är det lättare för talesmän på pk-sidan köra på retoriska utspel ala Schyman. Det är en helt annan sak att få tillåtas plats i tex krönikor där man kan forma sitt budskap och sina argument själv på det sätt man faktiskt menar. Så jag tycker det är önskvärt att seriös media inte styr vad som får och inte får förmedlas.

Även om jag respekterar alla åsikter, så var det en chock för mig att se _dig_ uttrycka en åsikt som jag anser är yttrande- som åsiktsfrihets-fientlig. Jag vill därför skriva lite till idag när jag hämtat mig.

  • Om tidningarna under slaveriet hade tillåtit det som ”faktiskt var skandal”, hur mycket fortare hade de svarta fått sin frihet?
  • Om tidningarna under nazisttiden hade tillåtit det som ”faktiskt var skandal”, hur mycket tidigare hade motståndsrörelsens anti-nazitiska budskap krossat nazismen?
  • Om tidningarna i dagens Uganda hade tillåtit det som ”faktiskt är skandal”, hade David Kato varit i liv då?
  • Om tidningarna i dagens Sverige hade tillåtit det som ”faktiskt är skandal” och inte censurerat tex Isabella Lund, hade sexsäljare förtryckts och sexköpslagen funnits då?
  • Om tidningarna i dagens Sverige hade tillåtit det som ”faktiskt är skandal”, hur mycket snabbare hade vi inte kommit till rätta med demoniseringen av pedofiler?
  • Om tidningarna i slutet av 1800-talet Sverige hade tillåtit det som ”faktiskt var skandal” hade kvinnlig rösträtt firat 120 år istället för 90 år då?

Jag skulle kunna fortsätta i evighet. Både i historien och i nutid, så ser vi många saker som ”faktiskt var/är skandal” att uttrycka. Vi är rätt tacksamma för dom som hade/har modet att göra det ändå, trots det var skandal. Eller det är inte du?

Jag tycker det är skönt att vi jämställdister äntligen får lov att tvinga fram feminismen i ljuset. Här kommer ni snart bli tvingade att visa era _argument_ i sakfrågor, håller era argument en närmre granskning?

Jag förstår att ni är rädda för att tvingas ut i ljuset, det hade jag också varit som feminist. *

 

* “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.” Mahatma Gandhi

Detta inlägg skrevs när feministkritiska röster befann sig på ”ignore”. Denna ”örfil” hade syftet att ta oss till nästa nivå. Nu befinner vi oss på laugh och i enstaka ställen på fight, varvid denna ”örfil” är onödig. God ton är viktigt för mig.

Kommentera

