Just another WordPress.com site

Könet som en merit

Jag har märkt att feminister har svårt att förstå vad det för ”kort” vi vill att de ska visa på. Då jag tycker att respektfulla debatter är viktiga för att vi ska kunna komma åt problem i vårt samhälle så vill jag försöka göra detta uppenbart.

Kvoteringen är det jag främst vänder mig mot i feminismens arbete. Då positiv särbehandling av det ena könet(oavsett vilket) per automatik innebär en diskriminering av det andra könet. Om man gör en åtgärd som i sig innebär en diskriminering, måste man ha bärande och tydliga argument för detta.

Exempel 1

Om en kvinna och en man söker en anställning på en förskola är det helt okej att välja mannen pga hans kön. Jag anser att könet i detta yrke är en så viktig merit att det faktiskt är försvarbart att välja honom även om han har lite sämre meriter i övrigt.
Mitt argument för detta är att jag tycker att barnen har rätt till att ha både manliga och kvinnliga förebilder i sin vardag. Och männen som vill jobba på dagis är så få att att jag anser att det är motiverat att ge dom en gräddfil, för barnens skull.

Nu har jag lagt fram mitt argument till en diskriminerande åtgärd som jag anser vara försvarbar, så att var och en av er kan beskåda den och ta ställning till det. Ge argument till en åsikt en stunds eftertanke! Tycker du det håller? Tycker du det är fel?
Det är helt okej att ”inte hålla med” i det jag säger, jag behöver inget medhåll. Men det jag önskar är att man faktiskt gav åsikter som först känns främmande en stunds eftertanke och sen bestämma sig för att ”så här tycker jag pga [valfritt argument]”

Exempel 2

”Som regel försöker man ha ungefär lika många killar och tjejer på korridorerna, vilket gör att tjejerna i allmänhet står kortare tid i kön än killarna, eftersom det är fler killar som vill ha rum. ” (Länk)

Det här är en diskriminerande åtgärd som jag absolut inte tycker är försvarbar.
Varför ska killar och tjejer ha olika bostadskö?! På vilket sätt utgör könet en merit här? Varför ska de inte stå i samma kö så får de i tur och ordning sin plats.

För mig är detta  helt jämförbart med en historisk företeelse där man reserverade speciella platser i tex. bussar för vita i ett land som där majoriteten var svarta.
Jag kan inte se ett enda argument som försvarar denna könsdiskriminering.
Detta är bara ett exempel, jag visar gärna fler:)
Kanske är det bara jag som missat något? Du som tycker det här är försvarbart, hjälp mig att förstå?

———————————————————————————-

———————————————————————————-

”Det finns fortfarande en dold könsdiskriminering inom akademin. Först när olika härskartekniker genomskådats kan motåtgärder sättas in.”(länk)

Inte sällan hänvisar feminister till en ”dold könsdiskriminering” och ”olika härskartekniker” som måste motarbetas. Det är naturligtvis er fulla rätt att ha den åsikten. Men det är ett argument som är värt att sätta under lupp. Det här argument har jag, för min egen del, redan har tagit ställning till och förkastat. Och jag vill förklara varför jag förkastat den.
Jag menar att det är en feltolkning av vår omvärld(alltså Sverige och andra västländer). Det man ser är resultatet av de  biologiska skillnader som finns mellan våra kön och då tolkar man det som  en ”dold könsdiskriminering”.

  • Vad innebär det för individers ”könsrolls-frihet” att motarbeta denna då?
  • Hur påverkar det våra värderingar i sin tur?

Jag kan med värme rekommendera boken Stress (det måste vara andra upplagan). I den finns ett kapitel som handlar om hjärnforskning och kön. Där hittar man även vidare väg till den forskning som ligger till grund för kapitlet ( jag har även läst denna).

Vill man ha en lite lättare information om samma sak, så har Annica Dahlström sammanställt forskning i en ”mer lättsmält” form i boken ”Könet sitter i hjärnan”.

Här står det er fritt att gräva hur mycket ni vill, det finns hur mycket som helst. Och när ni gjort det och har detta med er, läs mitt inlägg ”vad är det som får oss att ‘attackera feminismen’ ” igen och fundera på om det inte kan finnas en sanning i mina åsikter.

Det viktiga är inte att ha rätt.
Det viktiga är att ha modet att ifrågasätta sin egen sanning
när man möter någon som är av annan åsikt.

För, det där som ”alla vet är sant” har visats så många gånger förr
vara väldigt mycket fel.

Kommentera

