Just another WordPress.com site

Att missa det uppenbara

Jag har nyligen diskuterat med en feminist, där jag i diskussionen missade att visa på det som för mig var uppenbart. Jag vill göra åtgärda detta misstag, så inte man tror att jag tar mindre allvarligt på den ena diskrimineringen än den andra.

Jag lyfte fram följande exempel på diskriminering av män:

Ex. 1
”Som regel försöker man ha ungefär lika många killar och tjejer på korridorerna, vilket gör att tjejerna i allmänhet står kortare tid i kön än killarna, eftersom det är fler killar som vill ha rum. ” (Länk)

Och fick då som respons:

Ex. 2
Alltså… ska vi hålla på med offer-dueller så kan jag ägna mitt liv åt det… men varsågod: http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/article692537.ece

Jag tycker lika illa om diskriminering oavsett om det ena eller andra könet diskrimineras (eller pga. någon annan orsak, så som ”ras”. Vi är alla människor.) och oavsett vad det gäller. Jag är inte ute efter att väga elände mot elände. Jag är inte ute efter någon offer-duell.

Jag vill inte kön, ras eller lidande ska ställas mot varandra. Jag är för jämställdhet och alla människors lika värde.

Men där är ett par saker som skiljer mellan dessa två ex.

Problematisering:
I ex. 1 är det helt okej att killarna får längre väntetid. I den värld som nutidsfeminismen skapat upplevs det[1] inte som ett problem när män könsdiskrimineras.
Hela artikeln om ex. 2 handlar om att det inte är okej att tjejerna diskrimineras.

Argument:
ex 1: Killarna som vill ha bostad är fler. Längre väntetid är ett pris _individer_ av manligt kön får ta för dom är ju många. (Otroligt dåligt argument. jämf. med apartheid. Exakt samma argument som vita hade.)
ex. 2:
”Flickor har oftast andra ställen att gå till, det har inte pojkar, säger Suzanne Frank.”
”Ofta väcks dessa frågor lite senare hos killarna, det är en av anledningarna till att de har möjlighet att gå tills de fyllt 25, säger Suzanne Frank.”

Effekterna:
I ex. 1 framgår det vad diskrimineringen får för effekter för killarna, dvs. längre väntetid i bostadskö.
I ex 2. framgår inte detta alls. Tvärtom kan de argument som ges i artikeln betyda att effekten helt uteblir.

Om kvinnorna går till plats b istället för plats a och erbjuds lika bra vård där som dom är nöjda med utan att få förlängd väntetid? Medför plats b någon annan negativ effekt än plats a?

Det är precis det här jag upplever i mitt samhälle av idag. Och det är det här jag försöker få andra att se. Om kvinnor diskrimineras i vårt samhälle så blir det ett ”jävla liv”(med rätta, det ska det bli) men är det männen som diskrimineras så är det legitimt.

Jag ser sånt här instinktivt och för mig är det så  självklart att det är lätt att missa att tydliggöra det. Jag ber om ursäkt för mitt misstag:)

—–

[1] Här kanske man ska lägga in ett ”oftast”? Jag upplever att det håller på att förändras just nu när feminismen tappar sin pk-stämpel.

Kommentera

