Just another WordPress.com site

Genus, en social konstruktion?

Genus är en kombination av biologiska faktorer och social påverkan. Att den biologiska påverkan är större än vi anat visar nutida forskning.
Att social konstruktion är en del av genus är alltså inget jag(vi) förnekar.

Social konstruktion är inget som är statiskt. Låt oss titta på kvinnan förr och idag.

Före 1950-tal: Hemmafrun
En kvinna kunde möjligen studera, men bara tills hon gifte sig då skulle hon vara en god mor och hemmafru. Sex var mer eller mindre en äktenskaplig plikt.

2000-talet: Offert
En kvinna _ska_ göra karriär, hon ska helst prioritera sitt yrke före barnen. Titta gärna på den där debatten om hemmafruarna igen och försök lägga av era feministiska glasögon. Lyssna noga på vad som förmedlas. Hemmafruar är, vilket uttalas i klarspråk, dåliga förebilder för kvinnor som grupp. Varför är det en kvinnas tvångsroll att vara ett gott föredöme för kvinnor? Är inte det en tvingande roll lika mycket som 50-talets hemmafru-tvång?
Den kvinnan som inte lever upp till jämLIKhetssträvan(skilj från jämställd) får precis lika mycket skit idag, som den kvinna som valde att arbeta på 50-tal.

Tex. får jag själv höra att jag inte inser att jag är förtryckt för jag faktiskt råkar gilla städa(det är min meditation) och därför står för i princip all städning medan jag tankat MIN bil 2 gånger sen jag var 19 år. När jag säger mot så behöver jag hjälpas att inse att jag är ett förtryckt offer.

(Motsvarande utveckling har skett för män vad gäller den socialt konstruerade delen av genus. Männen har gått från att vara ”familjens överhuvud” med det ekonomiska ansvaret, ansvar för familjens trygghet osv. till att bli presumtiv våldtäktsman/kvinnomisshandlare som inte vill ha kvinnor i yrket för dom vill ha ”makten själva”. )

Den här utvecklingen av det genus ”hemmafrun till offer”/”familjens överhuvud till presumtiv förövare” gör sig särdeles tydligt i prostitutionsfrågan där prostituerade gått från att vara dåliga tom brottsliga till att vara offer man måste hjälpa (och inser dom inte det måste vi få dem att förstå att dom ÄR offer) och deras kunder, alltså männen då, är ju såklart onda och utnyttjande i enlighet med männens genus.

Varför är detta ”moderna genus” en konsekvens av feminismen (som helhet)?

ca. 1985-1995, var vi kvinnor faktiskt relativt fria. Det var inga som helst problem för mig att läsa till ingenjör, tvärtom tyckte folk det var coolt. Det var inte svårt att få jobb och _ingen_(och jag jobbade på många olika företag inom koncernen) såg ner på mig som kvinna, igen tvärtom så coolt/trevligt med en kvinna i denna mansdominerande miljö.

Men feminismens tåg tuffade vidare. Eftersom det inte blev jämLIKt (1) så måste kvinnor ”lyftas fram”, ”kvoteras in” osv. Man har kört på de myter(2) som sänder ut signaler ”stackars kvinnor”/ ”hemska män”. Och just dessa signaler och könsdiskrimineringen som feminismen sysslar med har skapat den nya social konstruktion kring genus som vi lever med idag. Och ju längre feminismen drivs vidare ju starkare kommer dessa nya genus befästas.

Antifeminist och stolt kvinna

Ni har vid flera tillfällen sagt saker som ”du är feminist”, ”vilken gren av feminismen?” eller ”Med en så begränsad definition av vad ‘feminism’ är” som antyder att mina åsikter bara är en del av feminismen. Jag kan också se att vi i sakfrågor har många och avgörande gemensamma faktorer. Men för mig, som ser ett tydligt samband mellan ”feminismen” och ”genuset: offer”, är det en kränkning att överhuvudtaget placeras in under den termen.

Varför är en total förkastning av ”feminism som helhet” viktigt för mig?
Jag ska försöka förklara det med en liknelse från ”vår värld”.
En RA-individ vägrar ofta befatta sig med orden pojkvän/flickvän. Varför? Orden bär i sig själv på ”ett bagage” som RA-individen inte vill befatta sig med. Det är precis samma sak med feminism, för mig. Det spelar ingen roll vilken ”definition av feminism” då felet ligger och kommer att ligga kvar i ordets bagage. Så länge man ställer sig under feminism-parollen kommer man bidra till att våra nutida genus cementeras, menar jag.

Minns ni att vi en gång hade en diskussion om vilken term vi skulle kunna enas under? Jag sa då typ: Jag kör mitt under ”liberalism”, men den dagen feminismen gått längre kommer jag ställa mig på maskulinismens sida.

Den dagen är här nu! (3)

(Sån tur är hitta jag ett annat ord, jämställdist. Då slipper jag maskulinismen, vilket också känns fel.)

Jag är liberalist, jämställdist och antifeminist!

——————–

1. jag är helt övertygad om att det INTE kommer bli jämLIKt om vi verkligen låter könet _sakna_ betydelse, för det finns avgörande biologiska faktorer _också_

2. så som att män misshandlar kvinnor i parrelationer trots att könen misshandlar i (mer eller mindre)lika stor utsträckning, att kvinnor tjänar 80% av männen, utan att visa på att de helt avgörande faktorerna för löneskillnaden är annat än kön. osv. osv. Ta av er feministglasögonen och läs om Pär Ströms bok som går att ladda ner gratis eller köpa här!

3. Obs ”här” är en länk. Tryck på den! Jag har läst båda domarna. Och jag är piss-förbannad och äcklad av detta samhälle där könet spelar roll för fru justisia!

Kommentarer till: "Vad är det som får oss att ”attackera feminismen”?" (6)

  1. Hej Ninni. Jag skulle säga att jag är först och främst demokrat. Feminismen har utvecklats till en antidemokratisk rörelse med sina ambitioner att detaljbestämma folks liv, styra kunskapsproduktionen, styra verklighetsbeskrivningarna, manipulera fram en ny, könlös människa osv, fullständigt ignorerande fakta som talar emot deras teser. Med vilken rätt tar de sig an denna uppgift? Vad driver dem? En grundläggande drivkraft är en hatlära som de har gemensam med marxism och kommunism mm och en sammanhållande kraft är att ha en yttre fiende som på ett enkelt sätt kan definieras utanför den egna gruppen, en syndabock som fråntar den övertygade feministen allt ansvar för sina egna tillkortakommanden och kan ges skulden för allt. Ingenting kan få en grupp människor att överse med varandras fel och brister som om de har en gemensam fiende. Feminismen har blivit en könsrasistisk, kvinnochauvinistisk masspsykos.

  2. Nils Jungenäs sa:

    Bra.

    Flera intressanta tankar.

    Du har inte skrivit något om dig själv under presentationssidan.😉

  3. Musse Pig:
    ”En grundläggande drivkraft är en hatlära som de har gemensam med marxism och kommunism mm och en sammanhållande kraft är att ha en yttre fiende som på ett enkelt sätt kan definieras utanför den egna gruppen, en syndabock som fråntar den övertygade feministen allt ansvar för sina egna tillkortakommanden och kan ges skulden för allt. Ingenting kan få en grupp människor att överse med varandras fel och brister som om de har en gemensam fiende.”

    Så sant.
    Jag läser sociologi och termen för det sociologiska fenomen du beskriver här är moral anic och dom där syndabockarna kallas för folk devils.
    Jag kan med värme rekommendera ”Moral panics: the social construction of deviance” (tredje upplagan) av Erich Goode, Nachman Ben-Yehuda
    Den är på engelska och kanske ganska tung, men du kommer känna igen mycket och få ”aha, det är _därför_ dom beter sig så”-känsla när du läser den.

    Feminismen är inte en klockren moral panic då den har vissa avvikande drag, tex. att syndabockarna är halva befolkningen (förutom män som är feminister, dom är ”goda män”, dom är ”undantaget som bekräftar regeln”)

  4. ”Du har inte skrivit något om dig själv under presentationssidan. ;-)”

    Nej, det har jag inte. Och står det på önskelistan så kommer jag göra dig besviken.
    Jag tycker inte såna där presentationer blir bra. I mångt och mycket så ”är vi våra åsikter”, den jag är kommer framgå i mina inlägg framöver långt bättre än jag kan förmedla med en presentation.

  5. Hej Ninni.
    Det du skriver ger mig en del aha-upplevelser. Speciellt på vilket sätt faktiskt kvinnor också lider av den påbjudna genusåskådningen.
    Har följt GenusNytt ett tag men kanske saknat det perspektivet.
    Tar du inte åt dig av de ibland ganska bittra kommentarerna där från folk som glömmer bort att skilja på feminister och kvinnor? Gör inte det i så fall!
    Djupt indoktrinerat inom oss finns ju bilden av att speciellt kvinnor måste vara feminister. Den bilden håller bl.a. du långsamt på att tvätta bort.

    Ska följa din blogg med intresse.
    Hur tänker du om kvotering t.ex? Skulle det ge mer lidande eller fördelar?

  6. Välkommen Aristo!

    ”Tar du inte åt dig av de ibland ganska bittra kommentarerna där från folk som glömmer bort att skilja på feminister och kvinnor? Gör inte det i så fall!”
    Nej, jag tar inte åt mig, jag finner det ganska naturligt att folk har den fördomen. Det räcker jag finns så bevisar det ju att det är en fördom. Kan det bli lättare än så att motarbeta fördomar?
    Det enda som kan vara lite jobbigt det är när vänner försöker tvinga på mig feminismens mantel för att de inte ser att det här faktiskt är jämställdism. Feminister själv tror ofta att dom jobbar mot jämställdhet.

    Hur tänker du om kvotering t.ex?
    Det finns yrken där kvotering kan vara försvarbart, men jag har bara kommit på ett sådant.
    Kvotering är könsdiskriminering och då måste den åtgärden kunna motiveras med hållbara argument som försvarar varför könet är ”en merit”.
    Kan man inte försvara att könet är en merit ska det sakna betydelse.

    På en förskola är ”produkten som framställs” barn på väg mot vuxenlivet. Barnen har rätt att ha både manliga och kvinnliga förebilder. Många av barnen är där det mesta av sin vakna tid. Därför är det okej att en man går före en kvinna, just för han är man.

    Hur många jobb kan man ge hållbara argument för ”könet=en merit”? Jag kan bara komma på just förskola.

Kommentera

